مهلت شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا پایان تیرماه تمدید شد

 در شرایط امروز کشور، شورای سیاستگذاری این جشنواره به دلیل استقبال شرکت کنندگان و تقاضای مجریان استانی و بازگشایی کتابخانه ها، مهلت ثبت نام و شرکت در دهمین دوره این رویداد فرهنگی را تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ تمدید کرد.

پیش از این نهم خرداد آخرین مهلت برای ارسال اثر به این جشنواره اعلام شده بود.

همچنین دبیرخانه مرکزی جشنواره کتابخوانی رضوی اعلام کرد تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار نفر در گروه های سنی مختلف کودک، نوجوان و بزرگسال در قالب های داستانک نویسی، روزنامه کتاب، مسابقات چهارگزینه ای، پویش کتابخوانی و فعالیت های گروهی جشنواره شرکت کرده‌اند.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره تا ۳۱ تیرماه فرصت دارند با مراجعه به سایت samakpl.ir در مسابقات آنلاین این دوره شرکت کنند.

جشنواره کتابخوانی رضوی هر ساله با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی با موضوع سیرة رضوی و پاسداشت ارزش‌های کریمان و کریمة اهل‌بیت عصمت و طهارت‌ (ع) در دهه کرامت برگزار می‌شود.

در فراخوان دهمین دوره این جشنواره ۱۲ کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» معرفی شده که بر این اساس در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال) کتاب‌های «گنبد خورشید» نوشته معصومه مهری از انتشارات بنیاد امام رضا علیه‌السلام، «زندگی حضرت معصومه سلام‌الله علیها» نوشته سید محمد مهاجرانی از انتشارات کتابک و همچنین در بخش ویژه این رده سنی، کتاب «ده قصه از امام هادی علیه‌السلام برای بچه‌ها» نوشته جعفر ابراهیمی از انتشارات قدیانی برای این رده سنی معرفی شده است.

در رده سنی «نوجوان» (۱۳ تا ۱۷ سال) نیز آثاری با عناوین «ستاره من: چهل قصه از زندگی امام رضا علیه‌السلام» نوشته ناصر نادری از انتشارات به نشر، «نشانه‌ها : قصه‌هایی از زندگی امام رضا علیه‌السلام» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی از انتشارات به نشر و همچنین در بخش ویژه این رده سنی کتاب «مژده گل: داستان هایی از زندگی امام هادی علیه‌السلام» نوشته محمود پوروهاب از انتشارات کتاب جمکران به عنوان منابع جشنواره معرفی شده است.

همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» (۱۸ سال به بالا) شش کتاب «امام رضا علیه‌السلام (تاریخ و سیره)» نوشته محمد باقر پورامینی از انتشارات معارف، «امام رضا علیه‌السلام و ایران» نوشته سید حسین حر از انتشارات معارف، «برمدار آفتاب: ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی» نوشته محمدحسین پورامینی از انتشارات معارف، «شاهچراغ علیه السلام» نوشته جلیل عرفان‌منش ازدفتر پژوهش‌های فرهنگی و در بخش ویژه این رده سنی نیز کتاب‌های «خورشید رهنمای: پژوهشی در زندگانی و سیره امام هادی علیه‌السلام» نوشته ابوالفضل هادی‌منش از انتشارات بهار دل‌ها و «حکمت‌های نقوی: ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه‌السلام» نوشته جواد محدثی از انتشارات به‌نشر معرفی شده است.

این جشنواره در سه بخش «فردی»، «گروهی»، «خانوادگی» و در دو بستر مکتوب و الکترونیک برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، به صورت فردی، گروهی یا خانوادگی، در دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند.


فهرست آثار امام خمینی مجموعه نوشته‌ها و سخنان سید روح‌االه خمینی از مراجع تقلید شیعه و رهبر جمهوری ا

آثار عرفانی و اخلاقی شرح دعای سحر (عربی) تصویری از ترجمه کتاب دعای سحر امام خمینی این کتاب را در سال ۱۳۴۷ق یعنی در ۲۷ سالگی تالیف کرده‌ است. سال تألیف این اثر مصادف است با سال ورود شاه آبادی به قم. امام خمینی در دو نقطه از ایشان یاد و مطلبی نقل می‌کند. تألیف این کتاب در سال اول شاگردی نزد شاه‌آبادی، این نکته را روشن می‌کند که امام خمینی همان‌گونه که خودش در اولین برخورد و ملاقات با شاه‌آبادی گفته، فلسفه را قبلا خواند بوده و در عرفان نیز کار کرده و استاد دیده بود. این کتاب به زبان عربی بوده و ترجمه فارسی آن نیز منتشر شده است. مصباح الهدایة الی الخلافة والولایه (عربی) مصباح الهدایه.jpg این کتاب در بیان حقیقت محمدیه و ولایت علویه است که با ترجمه فارسی آن پس از انقلاب اسلامی ایران چاپ شده است. تألیف این کتاب در سال ۱۳۴۹ق به پایان رسیده است. این کتاب و شرح دعای سحر فقط برای کسانی که با عرفان و اصطلاحات آن آشنایی دارند، قابل استفاده است. لقاءالله (فارسی) لقاء الله.jpg مقاله‌ای به زبان فارسی در هفت صفحه که در آن از استادش شاه‌آبادی یاد می‌کند. این رساله در پایان کتاب لقاءالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی چاپ شده است. سر الصلاة سرالصلاه.jpg صلاة العارفین یا معراج السالکین (فارسی) این کتاب برای خواص از اهل عرفان و سلوک نوشته شده و تاریخ پایان تألیف آن سال ۱۳۵۸ق است و تا حال دوبار چاپ شده که بار اول مستقل و بار دیگر در یادنامه مرتضی مطهری چاپ شده است. در این کتاب از اسرارالصلاة شهید ثانی و شاه‌آبادی یاد می‌شود و نیز به شرح اربعین خود ارجاع می‌دهد که معلوم می‌شود شرح اربعین را پیش از سرالصلاة نوشته یا هنگام نوشتن سرالصلاة آن کتاب هم در دست تألیف بوده است. تعلیقة علی شرح فصوص الحکم (عربی) فصوص الحکم تألیف محی‌الدین عربی و شرح آن از محمود قیصری است و امام خمینی شرح فصوص را در هفت سالی که از محضر شاه‌آبادی بوده، نزد ایشان خوانده و تاریخ تألیف این تعلیقه هم همان سال‌هاست. در این تعلیقه به مصباح الهدایه خود ارجاع می‌دهد و از شاه‌آبادی نیز یاد می‌کند. کتاب شرح فصوص ۴۹۵ صفحه بوده که تعلیقه امام تا صفحه ۳۹۶ آن است. تعلیقة علی مصباح الانس (عربی) مفتاح غیب الجمع والوجود تالیف صدرالدین محمدبن اسحاق قونوی و شرح آن به نام مصباح الانس تالیف محمدبن حمزة بن محمد عثمانی معروف به ابن فناری است. امام خمینی مصباح الانس را تا صفحه ۴۴ از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۴ق نزد شاه‌آبادی خوانده است. تعلیقة علی شرح حدیث رأس الجالوت (عربی) قاضی سعید قمی از دانشمندان و عرفای قرن یازدهم، تألیفات فراوانی دارد که یکی از آن‌ها شرح حدیث رأس الجالوت است که در الذریعه آقا بزرگ در حرف "شین" یاد شده است. گویا مقصود از حدیث رأس الجالوت همان احتجاج حضرت رضا(ع) با اصحاب ادیان مختلفه بوده که قسمتی از آن احتجاج با رأس الجالوت یهودی است. حدیث در توحید و نیز عیون اخبارالرضا اثر شیخ صدوق و احتجاج طبرسی و جلد دهم بحارالانوار و جلد دوم مسندالرضا نقل شده است. امام خمینی تعلیقه‌ای بر این رساله قاضی سعید نوشته که در جلد ۲۶ ذریعه صفحه ۲۸۵ چاپ مشهد یاد شده و هنوز به چاپ نرسیده است. شرح حدیث راس الجالوت (عربی) امام خمینی علاوه بر تعلیقه‌ای که یاد شد مستقلا شرحی بر این حدیث نوشته‌اند که تاریخ تالیف آن بنا بر آنچه در کتاب آیینه دانشوران آمده است، ۱۳۴۸ می‌باشد و این رساله هم متاسفانه هنوز چاپ نشده است. تفسیر سوره حمد (فارسی) تفسیرسوره حمد.jpg تفسیری است عرفانی بر سوره حمد که امام خمینی در سال‌های اول پیروزی انقلاب در پنج جلسه بیان کرد و مکرر چاپ شده است. امام خمینی در کتاب سرالصلاة، سوره حمد و توحید را به طور مختصر با اشاراتی عرفانی تفسیر کرده‌ است. الحاشیة علی الاسفار (عربی) امام خمینی از مدرسان الاسفار ملاصدرا بوده و حواشی‌ای بر این کتاب داشته است. آداب الصلاة (فارسی) این کتاب را پس از "سرالصلاة" نوشته‌ است. مبارزه با نفس یا جهاد اکبر (فارسی) رساله‌ای است اخلاقی، در موضوع جهاد با نفس که تقریر سخنرانی‌های امام خمینی در نجف اشرف برای طلاب و فضلا است. این رساله بارها چاپ شده است. شرح حدیث جنود عقل و جهل (فارسی) جنودعقل و جهل.jpg در کتاب اصول کافی حدیثی در بیان لشگریان عقل و جهل از امام صادق(ع) نقل شده که شامل هفتاد و چند عنوان است. امام خمینی این حدیث را به زبان فارسی شرح کرده‌ ولی تا عنوان ۲۵ آن را بیشتر ننوشته و موفق به تکمیل آن نشده است. شرح اربعین حدیث (فارسی) شرح چهل حدیث است که سی و سه حدیث آن اخلاقی و هفت حدیث دیگر اعتقادی است. فهرست احادیث این کتاب از این قرار است: جهاد نفس، ریا، عجب، کبر، حسد، حب دنیا، غضب، عصبیت، نفاق، هوای نفس، فطرت، تفکر، توکل، خوف و رجاء، امتحان، صبر، توبه، ذکر خدا، غیبت، اخلاص، شکر، کراهت از مرگ، اصناف طالبان علم، اقسام علم، وسواس، فضیلت علم، عبادت و حضور قلب، لقاءالله، وصیت رسول خدا(ص) به حضرت امیر(ع)، اقسام قلوب، عدم شناخت حقیقی خدا و رسول و امام مؤمن، یقین و حرص و رضا، ولایت شرط قبول اعمال، حال مومن نزد خدا، معرفت حق و اسماء او، معرفت حق و صفات او، طریق معرفت حق تعالی و اولی الامر، خداوند آدم را به صورت خود آفرید، خیر و شر، حقیقت توحید. کتاب‌های فقه استدلالی امام خمینی مدت سی سال یا بیشتر فقه استدلالی تدریس می‌کرد و همه این درس‌ها یا قسمت اعظم آن‌ها را نوشته و یکی از امتیازات این تألیفات همین است که پس از تدریس و تحقیق کامل، نوشته شده است. بحث‌هایی را که امام خمینی نوشته، عبارتند از: طهارت و مکاسب محرمه و بیع و خیارات و خلل صلاة، تقیه که همه به زبان عربی است. کتاب الطهارة جلد اول، بحث نجاسات، تاریخ پایان تألیف، ۱۰ ذیحجه ۱۳۷۳ق چاپ اول در ۲۷۲ صفحه در قم و چاپ دوم در ۳۵۸ صفحه در نجف سال ۳۸۹ق. جلد دوم، بحث ماء ثلاثه. تاریخ پایان تألیف، ۲۲ ربیع الاول ۱۳۷۶ق چاپ قم در ۳۱۹ صفحه. جلد سوم، بحث تیمم. تاریخ پایان تألیف، ۱۱ شعبان ۱۳۷۶ق چاپ قم در ۲۳۵ صفحه. جلد چهارم کتاب مذکور پیرامون بحث از احکام نجاسات است. این کتاب که آخرین قسمت از مباحث طهارت بوده، تألیف آن در تاریخ ۲۸ ذیقعده ۱۳۷۷ق به پایان رسیده و چاپ آن نیز در نجف اشرف به سال ۱۳۸۹ق انجام گرفته است. تعداد صفحات این جلد ۲۹۰ صفحه است. المکاسب المحرمة المکاسب ـ امام خمینی.jpg جلد اول، شامل بحث‌های الاکتساب بالاعیان النجسة، الاکتساب مما یکون المقصود حراما، الاکتساب بما لا منفعة فیه، الاکتساب بماهو حرام فی نفسه، نقاشی و مجسمه‌سازی، غنا و غیبت و قسمتی از رساله روضة الغناء استادش حاج شیخ محمد رضا اصفهانی در این جلد نقل شده است. جلد دوم، شامل بحث‌های قمار، کذب، کمک به ظالم، ولایت از طرف جائر، تکسب به واجبات، جوایز سلطان و خراج و مقاسم‌های که سلطان جائر می‌گیرد. کتاب البیع جلد اول، تاریخ تألیف پس از ۱۳۸۰ق در ۴۵۷ صفحه در نجف چاپ شده است. جلد دوم، در سال ۱۳۹۱ق در نجف در ۵۷۵ صفحه چاپ شده است و بحث ولایت فقیه امام خمینی که منشا بسیاری از تحولات گشت، در این جلد است. جلد سوم، تاریخ پایان تألیف، ۱۱ جمادی الاولی ۱۳۹۲ق و در همان سال‌ها در ۴۸۵ صفحه در نجف چاپ شده و بدین ترتیب این سه جلد، حاصل تدریس حدود دوازده سال امام خمینی می‌باشد که به قلم خودش نوشته شده است. جلد چهارم، بحث خیارات. تاریخ پایان تالیف، ۲۵ جمادی‌الاول ۱۳۹۴ق در ۴۵۲ صفحه در نجف در همان سال تالیف چاپ شده است. جلد پنجم، شامل بقیه بحث خیارات و بحث نقد و نسیه و قبض. تاریخ پایان تألیف، ۱۵ جمادی الاولی ۱۳۹۶ق در ۴۰۲ صفحه در سال ۱۳۹۷ق در نجف چاپ شده است. کتاب الخلل بحث خلل صلاة است که ظاهرا پس از سال ۱۳۹۷ق تا هنگام مراجعت به ایران بحث کرده و نوشته‌ است. این کتاب در ۳۱۴ صفحه در قم چاپ شده است. رسالة فی التقیة رساله‌ای است شامل مباحث تقیه در ۳۵ صفحه که تاریخ تالیف آن شعبان ۱۳۷۳ق بوده و به ضمیمه رساله‌های اصولی امام خمینی در سال ۱۳۸۵ق در قم چاپ شده است. جالب اینکه بحث معروف "تقیه برای حفظ دین است نه محو دین" در این رساله عنوان شده است. رسالة فی قاعدة من ملک این رساله در کتاب آثارالحجة (جلد دوم صفحه ۴۵) جزو تألیفات امام خمینی یاد شده است. رسالة فی تعیین الفجر فی اللیالی المقمره این رساله در ۳۲ صفحه رقعی در سال ۱۳۶۷ش از امام خمینی منتشر شده است که در عین اختصار، از تالیفات فقه استدلالی ایشان به شمار می‌آید. تالیفات امام در اصول فقه که همه به زبان عربی است، به شرح ذیل است: رساله لا ضرر قاعده لاضرر با اینکه قاعده‌ای فقهی است اما در کتاب‌های اصول در بخش برائت مورد بحث قرار می‌گیرد. این رساله هنگامی که امام خمینی دوره اول اصول فقه را تدریس می‌کرد، نوشته شده و تاریخ پایان تألیف آن ماه جمادی الاولی ۱۳۶۸ق است که در ۶۸ صفحه به ضمیمه چند رساله دیگر با نام "الرسائل" در قم در سال ۱۳۸۵ چاپ شده است. رسالة الاستصحاب این رساله در دوره اول درس اصول نوشته شده و تاریخ پایان تألیف آن، و رمضان ۱۳۷۰ق بوده که در ۲۹۰ صفحه با همان رسائل در سال ۱۳۸۵ق در قم چاپ شده است. رسالة فی التعادل والتراجیح در دوره اول درس نوشته و تاریخ پایان تالیف آن،۹ جمادی‌الاول ۱۳۷۰ق و تاریخ پاکنویس آن رمضان ۱۳۷۰ق بوده و در ۹۲ صفحه در همان رسائل در سال ۱۳۸۵ق در قم چاپ شده است. رسالة الاجتهاد والتقلید چون پایان دوره اول درس اصول فقه امام خمینی ۱۳۷۰ق بوده تاریخ پایان تألیف این رساله باید همان سال باشد. در ۷۸ صفحه در همان رسائل در سال ۱۳۸۵ق در قم چاپ شده است. رسالة فی الطلب والارادة طب و اراده.jpg این رساله را می‌توان از رساله‌های فلسفی عرفانی شمرد، ولی چون امام خمینی در درس اصول فقه بحثش را مطرح کرد، جزو تالیفات اصول فقه ذکر شد. تعلیقة علی کفایة الاصول آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذریعه[۱] حاشیه کفایه الاصول آخوند خراسانی تالیف امام خمینی را یاد می‌کند و می‌گوید: "ذکره فی فهرس تصانیفه" و نوشته شده که این حاشیه از بحث قطع تا استصحاب است و در جای دیگر آمده که تاریخ پایان تالیف ۱۳۶۸ق است. رساله در موضوع علم اصول در برخی نوشته‌ها، کتابی در اصول فقه به این عنوان "رساله در موضوع علم اصول" از تألیفات امام خمینی شمرده شده است. جعفر سبحانی که از شاگردان امام خمینی بوده است، می‌گوید: امام خمینی تقریرات درس آیت الله بروجردی را نیز از آغاز مباحث اصول تا حجیت مظنه نوشته است. رساله‌های عملیه یا فقه غیراستدلالی تعلیقة علی العروة الوثقی (عربی) حاشیه‌ای است بر تمام عروة الوثقی سیدمحمدکاظم یزدی. تاریخ پایان این تعلیقه ۷ جمادی‌الاول ۱۳۷۵ق بوده و چاپ اول آن در ۳۴۵ صفحه در قم انجام شده و پس از چندی توسط مطبوعات "دارالفکر" چاپ دوم شده و سپس به ضمیمه خود عروة الوثقی، مکرر به چاپ رسیده است. تعلیقة علی وسیلة النجاة (عربی) حاشیه‌ای است بر تمام وسیلة النجاة سیدابوالحسن اصفهانی. تاریخ تألیف آن مشخص نیست. حاشیه توضیح المسائل (فارسی) حاشیه‌ای است بر توضیح المسائل آیت‌الله بروجردی که در قم در ۱۳۸ صفحه در سال ۱۳۸۱ق پس از رحلت آیت‌الله بروجردی چاپ شده است. رساله نجاة العباد (فارسی) این رساله باید سه جلد باشد اما فقط جلد دوم آن را که از مکاسب محرمه تا طلاق است و در ۱۵۵ صفحه در قم در حدود سال ۱۳۸۰ به چاپ رسیده است. این رساله ظاهرا تألیف خود امام خمینی است و باید درباره قسمت‌های چاپ نشده آن تحقیق شود. حاشیه رساله ارث (فارسی) ملاهاشم خراسانی صاحب کتاب منتخب التواریخ رساله‌ای در ارث به زبان فارسی نوشته که با حاشیه برخی مراجع تقلید گذشته چاپ سنگی شده است. امام خمینی حاشیه‌ای بر این رساله نوشته که با اصل رساله در ۱۲۰ صفحه در قم ظاهرا، پس از درگذشت آیت الله بروجردی، چاپ شده است. مناسک یا دستور حج (فارسی) این رساله مکرر چاپ شده و چاپ سوم آن که نویسنده زیارت کرده در ۱۸۷ صفحه در سال ۱۳۸۴ق انجام شده است. تحریر الوسیله (عربی) وسیلة النجاة تألیف سیدابوالحسن اصفهانی از جهت کثرت با بهای فقه (نه کثرت فروع) بر عروة الوثقی تالیف سیدمحمد کاظم یزدی برتری دارد یعنی بسیاری از باب‌های فقه مانند مکاسب، طلاق، نذر و... در عروة الوثقی نیست ولی در وسیلةالنجاة وجود دارد. امام خمینی همان طور که قبلا گفته شد بر وسیلةالنجاة حاشیه داشت و در سال ۱۳۸۴ق که در ترکیه تبعید بود به این فکر افتاد که حاشیه خود را در متن وسیله درج و در ضمن بابهایی را هم که وسیلةالنجاة، ناقص دارد تتمیم و مسائل مستحدثه را هم به آن بیفزاید. این کار در مدتی که تبعید بودند انجام گرفت و به نام " تحریرالوسیله" در همان سال‌ها، در نجف، در دو جلد (۶۶۲و۶۴۷ صفحه) چاپ و سپس مکرر تجدید چاپ شد. زبدة الاحکام (عربی) رساله مختصری است که با توجه به تحریرالوسیله امام خمینی توسط برخی از شاگردان ایشان تنظیم شده و مکرر به چاپ رسیده است. یکی از چاپ‌های ممتاز آن چاپ سازمان تبلیغات اسلامی در ۲۷۳ صفحه در سال ۱۴۰۴ق انجام شده است. توضیح المسائل (فارسی) توضیح المسائل امام خمینی در زمان آیت‌الله بروجردی احساس شد که رساله عملیه او باید ویرایش شود تا برای عامه مردم باسواد قابل فهم باشد. به این منظور شیخ علی‌اصغر کرباسچی، مؤسس مدرسه علوی در تهران و اصغر فقیهی با همکاری یکدیگر رساله عملیه او را به صورت مطلوبی در آوردند و به نام توضیح المسائل نامیده شد. پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی، مراجع تقلید بر این کتاب حاشیه زدند. از جمله امام خمینی حاشیه‌ای بر این کتاب نوشت که بعدها توسط برخی از علما، حاشیه ایشان در متن درج و به نام توضیح المسائل امام خمینی مکرر چاپ شده است. ملحقات توضیح المسائل (فارسی) تحریرالوسیله امام خمینی مسائل جدید و مستحدثه را هم داشت ولی به زبان عربی بود و چون این مسائل برای فارسی زبانان هم لازم بود، به فارسی ترجمه و به ضمیمه برخی مسائل امر به معروف و نهی از منکر و دفاع که در توضیح المسائل نبود، به نام ملحقات توضیح المسائل و نام‌های دیگر، هم مستقل و هم به ضمیمه توضیح المسائل مکرر چاپ شد. استفتائات (فارسی) یکی از کارها، جمع و تنظیم جواب سوالاتی است که از فقها می‌شده تا برای غیر سؤال‌کننده هم مورد استفاده قرار گیرد. کتاب‌های جامع الشتات میرزای قمی و سؤال و جواب حجت الاسلام شفتی و سؤال و جواب سید محمدکاظم یزدی. همه از این قبیل است. اخیرا مجموعه سوال و جواب‌های آیت الله گلپایگانی هم در چند جلد تنظیم و چاپ شده است. برخی از علاقه‌مندان به امام خمینی به فکر افتادند که همین کار را در مورد استفتائات و جواب‌های امام خمینی انجام دهند که قسمتی از آن که گویا مربوط به سال‌های ۱۳۶۰-۱۳۶۲ش است و در دو جلد تنظیم شده. یک جلد آن در ۵۱۹ صفحه توسط انتشارات جامعه مدرسین قم چاپ شده است. حکومت اسلامی یا "ولایت فقیه" (فارسی) ولایت فقیه امام خمینی.jpg این کتاب حاصل درس‌های امام خمینی راجع به ولایت فقیه است که در کتاب البیع ایشان هم به گونه‌ای مختصرتر آمده است. چاپ سوم این کتاب در ۲۰۸ صفحه در سال ۱۳۹۱ش انجام شده است. و این همان کتابی است که زمینه فکری تشکیل حکومت اسلامی را در ایران آماده ساخت و دستگاه شاهنشاهی نسبت به آن خیلی حساسیت نشان می‌داد. کشف اسرار (فارسی) کشف الاسرار امام خمینی شیخ مهدی پائین‌شهری از علمای قم و اتقیا بود. فرزند او علی اکبر حکمی‌زاده رساله‌ای به نام "اسرار هزار ساله "نوشت و در ۳۸ صفحه در سال ۱۳۲۲ش منتشر ساخت. موضوع این رساله حمله به مذهب تشیع بود. یعنی حرف‌های فرقه وهابی را به ضمیمه تبلیغات سؤ علیه روحانیان که آن روزها بازارشان داغ بود، در این رساله آورده بود و در حقیقت رساله‌ای بود در ترویج وهابیت و از طرفی همسو با کسروی و از طرف دیگر با رضاخان که دشمن روحانیان بود. امام خمینی سکوت را روا ندانست و کتاب کشف الاسرار را در همان تاریخ، در پاسخ آن رساله نوشت و ضمنا خیانت‌های رضاخان را هم راحت بیان کرد. کتاب مورد استقبال قرار گرفت و بارها چاپ شد. چاپ اول در سال ۱۳۲۳ش و چاپ سوم آن در سال ۱۳۲۷ش در ۳۳۴ صفحه توسط کتابفروشی علمیه اسلامیه تهران انجام شده است. قابل ذکر است که امام خمینی برای تألیف "کشف الاسرار" مدتی درس خود را تعطیل کردند و به نوشتن این کتاب پرداختند و یک بار دیگر به همه این در را آموختند که باید دنبال عمل به تکلیف بود نه اینکه به یک کار مخصوص دل بست. امام خمینی همیشه حامی حفظ وحدت مسلمانان بود، اما در عین حال، بیان‌کردن بطلان عقاید وهابیان و خرافاتی را که آنان قائل‌اند، جایز می‌دانست و کتاب " کشف الاسرار" در همین راستا بود. در ضمن امام خمینی بیان مبانی تشیع و استدلال بر حقانیت این مذهب را هم به طوری که اختلاف انگیز نباشد جایز، بلکه لازم می‌دانست. رساله در رجال (عربی) امام خمینی در علم رجال تالیفی ندارد، اما در جلد اول کتاب طهارت که قبلا یاد شد، بحثی درباره "محبت خبر اصحاب الاصول والکتب "در ۲۴ صفحه که می‌توان آن را رساله‌ای جداگانه داشت. در این بحث درباره عبارت معروف: اجمعت العصابة علی تصحیح... " و درباره فرق اصل و کتاب در اصطلاح قدما تحقیق شده است. دیوان شعر (فارسی) امام خمینی از آغاز جوانی تا پایان عمر گاهگاهی شعر می‌سرود و نمونه‌هایی از آن در کتاب‌ها آمده و یا در حافظه‌هاست و بخشی از آن‌ها پس از درگذشت امام خمینی به صورت‌های گوناگون چاپ شد. مجموعه اشعار وی دیوانی نسبتا بزرگ را تشکیل می‌دهد، ولی قسمت‌هایی از آن مفقود شده است. رساله‌ای مشتمل بر فوایدی در بعضی مسائل مشکله این کتاب در بعضی مصادر، یاد شده و اطلاعی از کم و کیف آن در دست نیست. کتاب‌هایی که تا‌کنون یاد شد، جز چند مورد آن، به قلم خود امام خمینی بود اما چند کتاب هم تقریرات بحث‌های فقه و اصول ایشان است که شاگردان او آن‌ها را نوشته‌اند. تقریرات درس امام خمینی تهذیب الاصول (عربی) تقریر بحث اصول فقه امام خمینی است به قلم شیخ جعفر سبحانی که با چهار رساله الاضرر، استصحاب، تعادل و تراجیح و اجتهاد و تقلید) که به قلم خود امام است، دوره کامل فقه می‌باشد. رسالة فی قاعدة لا ضرر یا نیل الاوطار تقریر بحث امام به قلم آقای سبحانی و تاریخ پایان تالیف ۱۳۷۵ق و تاریخ پاکنویس آن ۱۳۸۰ق است. این رساله ضمیمه تهذیب الاصول چاپ شده است. رسالة فی الاجتهاد والتقلید (عربی) تقریر بحث امام به قلم شیخ جعفر سبحانی و تاریخ پایان تألیف سال ۱۳۷۰ق است که تاریخ پایان دوره اول درس اصول فقه امام و تاریخ تجدیدنظر در این رساله ۱۳۷۷ق که تاریخ پایان دوره دوم درس اصول فقه امام است و تاریخ پاکنویس آن ۱۳۸۲ق می‌باشد. این رساله هم به ضمیمه تهذیب الاصول چاپ شده است. لُبُّ الْاَثَر یا رسالة فی الطلب و الاراده و الجبر و التفویض (عربی) تقریرات بحث امام به قلم شیخ جعفر سبحانی تاریخ پایان تالیف ۱۳۷۱ق و تاریخ پاک‌نویس ۱۳۷۳ق و عکس نسخه خطی آن در ۵۷ صفحه در کتابخانه مؤسسه در راه حق قم موجود است. سه بحث اخیر کتاب یعنی قاعده لاضرر و اجتهاد و تقلید و طلب و اراده را هم خود امام نوشته و هم آیت‌الله سبحانی و شاید تفاوت چندانی نداشته باشند. کتاب البیع (عربی) تقریر قسمتی از بحث بیع امام خمینی به قلم قدیری که وزارت ارشاد آن را چاپ کرده است. البته همین قسمت به قلم خود امام هم نوشته شده است. صحیفه امام (فارسی) صحیفه نور.jpg اعلامیه‌ها، گفتارها، حُکم‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های امام خمینی از سال ۱۳۴۱ش تا سال آخر عمر به صورت‌های گوناگون و سلیقه‌های مختلف، جمع‌آوری و تنظیم و منتشر شده است که شاید معتبرترین و جامع‌ترین آن‌ها کتاب صحیفه نور باشد. این کتاب حدود بیست جلد بوده و شامل رهنمودهای امام خمینی از سال ۱۳۴۱ش تا آخر عمر یعنی ۱۳۶۸ش است. در آغاز این کتاب نوشته‌ای از سال ۱۳۶۳ق آمده که مربوط به حدود بیست سال قبل از نهضت پانزدهم خرداد است. صحیفه امام آنلاین دانلود صحیفۀ امام (ره)- نرم افزار نور کتابناک- E-book وصیت‌نامه سیاسی الهی (فارسی) آخرین تالیف امام خمینی که پس از درگذشت ایشان منتشر و در اختیار مردم قرار گرفت. می‌توان این کتاب را ِیکی از پر تیراژترین کتاب‌ها در تاریخ چاپ ایران دانست. این کتاب‌ بارها و توسط ناشران مختلف در قطع و اندازه‌های گوناگون منتشر شده است. وصیت نامۀ امام (ره)-Word تریبون مستضعفین ره عشق نامه عرفانی امام خمینی مورخ ۱۴۰۴ق از انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. باده عشق نامه عرفانی دیگری است از انتشارات سروش.

بیوگرافی امام خمینی

روح الله موسوی خمینی تاریخ تولد: 30 شهریور 1281/ 20 جمادی‌الثانی 1320/ 21 سپتامبر 1902 محل تولد: خمین از توابع استان مرکزى چشم به جهان گشودند. فرزند آیت‌الله سید مصطفی مصطفوی موسس و اولین رهبر انقلاب اسلامی ایران خانواده پدر ایشان سید مصطفی موسوی فرزند علامه سید احمد موسوی در ۲۹ بهمن ۱۲۴۱ ه.ش. در شهرستان خمین به دنیا آمد و در تاریخ اسفند ۱۲۸۱ در راه خمین به اراک مورد سوء قصداشرار قرار گرفت و بر اثر اصابت گلوله در چهل سالگی به شهادت رسید. هاجر خانم مادر امام خمینی، زنی از خاندان علم و تقوا و فرزند آیت‌الله میرزا احمد خوانساری است. امام خمینی پنجمین ماه عمر خود را با درد یتیمی آغاز کردند و از آن پس مادر و عمه بزرگوارشان، تربیت ایشان را عهده دار بودند. امام خمینی در سن ۲۷ سالگی ازدواج کردند. همسر ایشان، دختر حاج میرزا محمدثقفی از روحانیون تهران بود. اسامی فرزندان امام به این صورت است: مصطفی، صدیقه (خانم اشراقی)، فریده (خانم اعرابی)، زهرا (خانم بروجردی)، احمد. شخصیت علمی و فرهنگی تحصیل در خمین امام خمینی در همان کودکی درس را آغاز کردند و پس از آن به مکتب رفتند. بعد از اتمام مکتب به مدرسه‌های جدید رفتند و با پایان آن، تحصیل علوم اسلامی را در محضر دایی و برادرشان آغاز کردند. تحصیل در اراک سال ۱۳۳۹ ه.ق امام خمینی برای تکمیل تحصیلات خود به واسطه حضور آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی به اراک رفتند. در این دوره در محضر اساتیدی چون شیخ محمدعلی بروجردی و شیخ محمد گلپایگانی تلمّذ کردند. تحصیل در قم همزمان با عزیمت آیت‌الله حائری به قم، امام نیز به قم رفتند و در ۲۵ سالگی سطوح عالیه حوزه را به پایان رسانیدند. پس از آن با شرکت در درس آیت‌الله حائری به درجه اجتهاد نائل آمدند. از میان همه اساتید امام آن که بیش از همه روح ایشان را اشباع می‌کرد، درس عرفان نظری مرحوم محمدعلی شاه‌آبادی بود. شش سال، گاه هر روز و گاه هر چند هفته یکبار، نزد او می‌رفتند تا کنار فقه و فلسفه، عرفان را نیز بیاموزدند. تدریس امام تدریس کتب فلسفی را در حالی که بیش از ۲۷ سال نداشتند، آغاز کردند و در کنار درس فلسفه به تدریس اخلاق همت گماردند. عمّال رضاشاه برای تعطیلی این درس فشار می‌آوردند که با مقاومت امام به نتیجه نرسیدند اما ناچار شدند برنامه درس اخلاق را از مدرسه فیضیه به مدرسه حاج ملاصادق در منطقه دوردست شهر منتقل کردند. در کنار این‌ها به تدریس دروس فقه و اصول می‌پرداختند. تدریس علوم منقول و خارج فقه و اصول را در سال ۱۳۲۵ ه.ش. همزمان با ورود آیت‌الله بروجردی به قم آغاز کردند. در تبعید در شهر نجف هم با اصرار طلبه‌ها درس را آغاز و بهمن‌ماه ۱۳۴۸ درس ولایت فقیه را در ۱۳ جلسه ارائه کردند. آثار سیر تالیفی امام از مسائل عقلی آغاز گردیده و در زمینه اخلاقیات، فقه و اصول ادامه یافته است. در حدود ۲۷ سالگی کتاب مصباح‌الهدایه را به رشته تحریر درآوردند که بعضی از علمای بزرگ معاصر بر آن حاشیه زده‌اند. در ۲۹ سالگی شرحی بر دعای ماه رمضان نگاشتند و بعد آن کتاب اربعین حدیث. علاوه بر آن ۲۱ عنوان کتاب دیگر نگارش کرده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از: اسرارالصلوه کشف اسرار، شرح حدیث جنود عقل و جهل، آداب‌الصلوه، تحریرالوسیله، توضیح‌المسائل، حکومت اسلامی یا ولایت فقیه، مبارزه با نفس یا جهاد اکبر. حیات سیاسی و اجتماعی در ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۲۳ و در اوضاع آشفته و فضای آزادی نسبی پس از رضا پهلوی، امام در پیامی به ملت، از قیام برای خدا صحبت کرده‌اند و آن را تنها راه اصلاح دو جهان نامیده‌اند. در همین سال در پاسخ به شبهات کتاب اسرار هزارساله، به رضاخان هم تاختند و در آن ایده حکومت اسلامی و ضرورت قیام برای تشکیل آن را مطرح ساختند. در دوران مرجعیت آیت‌الله بروجردی امام از طرف ایشان عضو هیات مصلحین بودند که ماموریت اصلاح حوزه را داشت و باعث تحولاتی در حوزه شدند. در مسائل گوناگون مورد مشورت آیت‌الله بودند، مخصوصا مسائل مربوط به حکومت. یک بار در ۱۳۲۹ از طرف آیت‌الله بروجردی برای جلوگیری از اعدام عده‌ای به دیدار شاه رفتند. در مهرماه ۱۳۴۱ لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی مورد تصویب دولت قرار گرفت که طبق آن سه شرط مسلمان بودن، سوگند به کلام‌الله مجید و مرد بودن رای‌دهندگان و انتخاب‌شوندگان حذف شده بود تا زمینه حضور بهائی‌ها فراهم شود. امام در تلگرافی به عَلَم نوشتند:"مجدداً به شما نصیحت می‌کنم که به اطاعت خداوند متعال و قانون اساسی گردن نهید، و از عواقب وخیمه تخلف از قرآن واحکام علمای ملت و زعمای مسلمین و تخلف از قانون بترسید؛ و بدون موجب، مملکت را به خطر نیندازید؛ والّا علمای اسلام درباره شما از اظهار عقیده خودداری نخواهند کرد." پیام محکم امام در شرایط آن روز بی‌نظیر بود. قیام پانزده خرداد اندکی پس از غائله انجمن‌های ایالتی و ولایتی، شاه برای طرحی با عنوان "انقلاب سفید" اعلام رفراندوم کرد. امام در بیانیه‌ای صریح چهار روز پیش از رفراندوم، آن را مخالف اسلام و قانون اساسی قلمداد کردند. در فروردین ۱۳۴۲ بعد از حمله ماموران به فیضیه امام در سخنرانی خود از سکوت بزرگان گلایه می کنند:"امروز سکوت، همراهی با دستگاه جبار است". روز بعد بیانیه‌ای را منتشر می‌کنند و به صراحت از علما می‌خواهند که تقیّه را رها کنند و می‌افزایند: "من اکنون قلب خود را برای سرنیزه‌های مامورین شما حاضر کرده‌ام." در شرایطی که ساواک از سخنرانان برای عدم تعرّض به شاه و اسرائیل تعهّد گرفته بود، امام در عاشورای سال ۱۳۴۲ در سخنرانی خود به شدّت به شاه و دخالت‌های اسرائیل انتقاد کردند. همان شب امام دستگیر شدند و از قم به تهران اعزام شدند. با قیام مردم تهران و ورامین و فشار علما، حکومت مجبور به آزادی ایشان شد. اعتراض به کاپیتولاسیون و تبعید به ترکیه ۲۱ مهرماه ۱۳۴۳ لایحه کاپیتولاسیون در مجلس تصویب شد. خبر که به امام رسید، پیام هشدارآمیز صادر کردند. امام در ۱۳ آبان‌ماه با چند روز تاخیر به دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دستگیر و به ترکیه تبعید شدند. اقامت امام خمینی در ترکیه یازده ماه به درازا کشید. سال‌های نجف امام و فرزندشان مهرماه سال ۱۳۴۴ به نجف تبعید شدند. حکومت در نظر داشت امام در حوزه نجف و در فضای دور از سیاست آن منزوی شود. در حالی که امام در طول اقامت در نجف هر روز سه ساعت به زیارت و عبادت در حرم می‌پرداختند اما پیگیری فعالیّت‌های نهضت هم با وقفه‌ روبرو نشد. امام چهار روز پس از ورود به نجف در دیدار با آیت‌الله سید محسن حکیم، وی را به قیام فرا خواندند. فروردین ۱۳۴۶ در اعتراض به لوایحی که قوانین ضد اسلامی داشت به هویدا نامه‌ای با لحن تند نوشتند. اوج گرفتن نهضت اول آبان ۱۳۵۶ خبر درگذشت سید مصطفی، فرزند امام، بدون سابقه بیماری موجب حیرت شد. دکتر گفته بود که وی را مسموم کرده‌اند، امام اجازه کالبدشکافی ندادند و در پیامی شرایط کشور را مصیبت بارتر دانستند. لحن پیام امام، شاه را به خشم آورد و دستور داد در مقاله روزنامه اطلاعات به امام حمله کنند. مردم در اعتراض به جسارت به امام، در قم قیام کردند که با سرکوب مواجه شد. شهرهای ایران در چهلم شهدای شهرهای پیشین ملتهب می‌شد و امام برای هر کدام از این اتفاقات پیام می‌دادند. انقلاب با اوج گرفتن فعالیت‌های امام، ماموران حکومت عراق خانه امام را محاصره کردند و رفت و آمد به آن را قطع کردند. با افزوده شدن فشارها تصمیم گرفتند که به سوریه بروند. امکانش فراهم نشد، به پاریس رفتند و در پاریس به مصاحبه با رسانه‌های گروهی و تبیین دلائل و برنامه‌های انقلاب اسلامی پرداختند. امام پس از سال‌ها دوری از وطن، سرانجام ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۵۷ وارد ایران شدند و در ۱۵ بهمن‌ماه بازرگان، را نخست‌وزیر دولت موقّت و مامور تشکیل کابینه کردند. ایشان با صدور اطلاعیه‌ای در مورد حکومت نظامی ۲۱ بهمن، آن را خدعه خواندند و از مردم خواستند که به آن اعتنا نکنند که این اقدام باعث به ثمر نشستن نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی شد. ۱۰ اسفندماه، از تهران به قم رفتند تا در آن‌جا مستقر شوند، مردم تا کیلومترها به استقبال آمده بودند. از همان ابتدا بر برگزاری رفراندوم اصرار کردند تا نهایتا در ۱۰ فرودین ۱۳۵۸ مردم در رایی قاطع به جمهوری اسلامی آری گفتند. در ۲۹ دی‌ماه وصیت‌نامه جدیدشان را نوشتند و آقایان منتظری و پسندیده را وصی خودشان قرار دادند. چند روز بعد به دلیل عارضه قلبی به بیمارستانی در تهران منتقل شدند. نظر پزشکان به جراحی بود، امام مخالفت کردند و قبول کردند که داروها را منظم استفاده کنند. پس از دو ماه، امام بهبود پيدا كردند و پزشكان صلاح نديدند كه دوباره در قم اقامت كنند و تأكيد نمودند كه در اطراف بيمارستان قلب منزلي براي امام گرفته شود و علاوه بر آن به تشخيص پزشكان الزاماً مي‌بايست در شمال تهران كه از هواي مناسب برخوردار است سكونت داشته باشند. در فروردین ۱۳۶۵ قلب امام برای لحظاتی ایستاد، تلاش پزشکان ممکن بود که به نتیجه نرسد اما ناگهان قلب در آخرین شوک بازگشت. در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۸ پزشکان وجود سرطان معده را تایید کردند. در دوم خردادماه امام تحت عمل جراحّی قرار گرفتند. و نهایتا پس از حدود ۱۰ سال رهبری انقلاب اسلامی، شبانگاه سیزدهم خرداد روح امام برای همیشه آرام گرفت.

https://tvct1.tvu.ac.ir/cache/4/attach/202006/281991_1753634744_1500_943.jpg

سالگرد ارتحال جانسوز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و همچنین سالگرد شهدای قیام خونین 15 خرداد تسلیت باد. سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین 15 خرداد بر ملت شریف و متعهد ایران اسلامی، اساتید و کارکنان محترم، دانشجویان گرامی تسلیت و تعزیت باد. نام انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همواره با نام رهبر حکیم و قاطع، حضرت امام خمینی(ره) عجین شده است. بزرگ مردی که تنها به پشتوانه ایمان و اعتقاد و آزادگی و به مدد محبت همیشه ماندگارش در دلهای ایرانیان، کاخ حکومت ستم شاهی را ویران کرد و فصل نوینی فراروی تاریخ ایران گشود.

چه کتابی در مورد قیام ۱۵ خرداد بخوانیم از «روز شمار ۱۵ خرداد» تا «یحیی و یاکریم» کتاب‌هایی هستند که

قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شروعی طوفانی و تاثیرگذار علیه رژیم طاغی پهلوی بود که باید همواره مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. حضور همه جانبه هنرمندان، نویسندگان و پژوهشگران در خصوص این رویداد مهم می‌تواند زوایای پنهان آن را روشن کند. هنوز حرف‌های ناگفته بسیاری وجود دارد که باید ثبت و ضبط شود. مطالعه آثاری که تاکنون منتشر شده با آنکه حجم زیادی ندارد اما می‌توانند نمایی کلی از قیام ۱۵ خرداد را به خواننده منتقل کنند. در ادامه برخی کتاب‌هایی که در این خصوص منتشر شده، معرفی شده است. بهار بیداری: خاطرات بازماندگان حماسه ۱۵ خرداد دشت ورامین این کتاب را نشر رسول آفتاب، وابسته به موسسه فرهنگی هنری رسول آفتاب به انتشار رسانده است و موضوع آن، قیام ۱۵ خرداد، ۱۳۴۲ به همراه بخش‌هایی از تاریخ پهلوی و جنبش‌های و قیام‌هاست. این کتاب ۲۲۸ صفحه‌ای که اولین بار در سال گذشته به چاپ رسیده، تنها بخشی از خاطرات شاهدان خیزش انقلابی مردم دشت ورامین در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است. دشت بزرگ ورامین، شامل شهرستان‌های ورامین، پیشوا، پاکدشت و قرچک است، مهد شیرمردان ولایتمداری که غیرت دینی و شجاعت انقلابی خود را صرف حمایت از حریم مرجعیت و ولایت کردند. حرکت کفن‌پوشان پیشوا و ورامین به سمت تهران در ۱۵ خرداد ۴۲ در باقرآباد قرچک منجر به شهادت، جراحت و اسارت عده‌ای از مردم انقلابی شد که در این کتاب روایت آن روزها آمده است. ۱۵ خرداد ۴۲ چرا و چگونه؟ همانطور که از نام این کتاب برمی‌آید، مولفان علیرضا مهدی زاده و فاطمه قره‌چایی سعی کرده‌اند در آن، به ریشه‌یابی و انعکاس واقعه ۱۴ خرداد سال ۴۲ بپردازند. این کتاب که از سوی نشر امروز و فردا و در ۲۵۶ صفحه تدارک دیده شده، در سال ۹۲ به چاپ رسیده است، در هفت فصل تدوین‌شده که سه فصل نخست به شرح وقایع پیش از قیام، از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ شمسی اختصاص دارد. در فصل چهارم، به طور ویژه به مقطع قیام ۱۵ خرداد و جریانات مربوط به آن پرداخته‌شده و فصل پنجم، دربردارنده بیانات امام خمینی (ره) در مورد قیام تاریخی ۱۵ خرداد است. در فصل ششم، بیانات مقام معظم رهبری در مورد این قیام درج‌شده و فصل پایانی، مربوط به مسابقه کتاب‌خوانی است. نگاهی به قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دیگر کتاب منتشر شده حول محور قیام ۱۵ خرداد، کتاب «نگاهی به قیام خونین ۱۵

ادامه نوشته

همزمان با روز جهانی قدس؛ معرفی کتاب «فلسطین از منظر مقام معظم رهبری»

معرفی کتاب «فلسطین از منظر مقام معظم رهبری»

«فلسطین از منظر مقام معظم رهبری»، دربرگیرنده دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد مسئله فلسطین اشغالی است.

«فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» 

کتاب «فلسطین از منظر مقام معظم رهبری» که توسط سعید صلح میرزایی گردآوری شده، شامل دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد مسئله فلسطین است.


در این کتاب مقدمه‌ای به قلم دکتر ولایتی درباره اهمیت فلسطین و جایگاه آن در امت اسلامی موجود است.


عناوین 8 فصل «فلسطین از منظر مقام معظم رهبری» عبارتند از: «کلیات»، «شکست ها و پیروزی ها»، «مسئولیت‌ها»، «جنایات»، «راه حل ها»، «قهرمانان»، «روشنگری» و «آینده ی روشن».


همچنین کتاب شامل بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران در تاریخ 17/5/ 1359 (دومین روز قدس) است.

در بخشی از کتاب از بیانات رهبری آورده شده است:


«دولت بی‌اصل و نسب؛ دولت جعلى؛ ملتِ دروغى. از اطراف دنیا آدم‌هاى شریر را گرد آوردند و ملغمه‌اى به اسم «اسرائیل» درست کردند! این ملّت است؟! هر جا یهودی‌هاى شریر و خبیثى بودند، در آنجا جمع شدند. در اغلب کشورها، یهودی‌ها هستند و زندگى می‌کنند - در کشور ما هم هستند که زندگی‌شان را می‌کنند - کارى به کار کسى ندارند، کسى هم به آن‌ها کارى ندارد. کشورشان است و در آن زندگى می‌کنند. آن‌هایى که به سرزمین‌هاى اشغالى رفتند، خبیث‌ها، شریرها، طمّاع‌ها، دزدها و آدمکش‌ها بودند که از همه جاى دنیا جمع شدند. این شد یک ملّت؟! ملت و دولتى که این طور به وجود آمده است و اسم خودش را اسرائیل گذاشته، غیر از راهِ ترور، راهى ندارد؛ حرف حسابى ندارد. آن وقت، چنین موجوداتى با این دنائت و پستى و پلیدى، می‌خواهند دولت و ملتِ نورانى و سربلند و عزیزى مثل ایران را در افکارِ عمومىِ جهان متّهم کنند. خودِ آن‌ها از همه متّهم‌تر، مجرم‌تر و روسیاه‌ترند.»


این کتاب در قطع رقعی و 416 صفحه توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.


گفتنی است؛ کتاب «فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) پیش از این به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی منتشر شده بود و  از نسخه روسی آن رونمایی شده است.